Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde, og - om mulig - si et par fornuftige ord. *Goethe*



lørdag 9. september 2017

Livsglede!

Mye har skjedd siden jeg startet denne bloggen i 2011. Nå er vi i det Herrens år 2017 og jeg har kommet godt i gang med målsetningene mine fra dengang.

I 2011 skrev jeg: "Andre ting som står på planen min er røykeslutt, mer fysisk bevegelse - i naturen, og være bevisst på å holde meg i min egen "flow". For meg betyr det å være i flowen at jeg virkelig er I meg selv. Være sentrert og oppmerksom på tanker, følelser, impulser og ta dette på alvor. Det er da ting flyter på en positiv måte og jeg er i harmoni og balanse."

Det har gått bra! Jeg sluttet å røyke  26. januar i 2011, så da jeg skrev mitt første blogginnlegg 22. januar var jeg bare dager fra total røykfrihet. Den røykfriheten  har jeg holdt og det er fantastisk deilig. Jeg klarte det ved å gå på røykesluttkurs hos dr. Aaserud i Bergen. En idealist og et hjertevarmt menneske. Jeg hadde hørt at han drev med røykesluttkurs, ringte til ham og spurte om hadde noen kurs på trappene. JA, sa han. Jeg starter opp ett på tirsdag! Bare kom! Jeg dro til byen til hans legekontor. Der satt det to menn og dr. Aaserud. Og så startet vi. Vet ikke hvor mange kurstreff vi hadde, men det var ikke få. Jeg fikk vite senere at han egentlig ikke hadde planlagt å ha flere kurs, men da jeg ringte og spurte arrangerte han et kurs i en fei!  Av oss deltakere var det dessverre kun meg som klarte å slutte. Jeg gikk senere på et kurs hos ham i kosthold og ernæring. Masse deilige sunne retter fikk vi smake på og mange gode råd for å leve et godt, sunt liv. Hans kone var med ham på det. Jeg er dem evig takknemlig. Han har forresten også et stort hjerte for narkomane. En ettermiddag da vi skulle på kurs dukket han ikke opp. Vi var en del folk som gikk på kurs og vi stusset jo på hva som hadde skjedd. Vi hadde heller ikke mulighet for å finne ut av hvor han var, så til slutt måtte vi bare gå. Vi fikk vite senere at en av hans narkomane pasienter hadde blitt innlagt på sykehus og at Aaserud hadde blitt med ham og satt hos ham der. Sånn er han og han ble selvsagt tilgitt. :)


Andre endringer fra 2011: Jeg trener, driver med qi-gong og taiji, går turer og er i bedre form nå enn jeg noengang har vært og det er ekstremt deilig! .. og dere.... har jeg klart å endre livsstil så klarer ALLE det! :)


Jeg har i disse årene blitt friskere, sunnere, sprekere og mer kunnskapsrik når det gjelder å sanke og bruke gode ting fra naturen, så jeg er veldig godt i gang med mine mål og det er godt! Jeg har venner med felles interesser og Håkon som også er dyktig og ivrig når det gjelder  tilberedning og 
konservering av det vi høster. Superkjekt! Vi er også heldige som har to kjøkken vi kan boltre oss på. 

Her et noe av det vi har hentet inn og tilberedt denne sesongen. Det ble fermentert surkål, plommesyltetøy og svisker! Ramsløk fikk jeg plukket i vår og kjærlighetsurten (løpstikke) er også et must! Sopp har det blitt lite av - foreløpig - men det kommer. Høsten er ung! :D Bær har det også blitt smått med, men ...............det kommer jo snart en ny sommer! Da skal jeg sanke tang også. "Bærekraftig liv" hadde tangkurs i sommer og det ga mersmak! God høst .. og høsting, venner! :) Lurer dere på noe, så bare spør! Kan jeg svare - så gjør jeg det. 






2 kommentarer:

Unknown sa...

Kjekt å lesa bloggen din. Du skriv som ein gud/gudinne frue. Flott bilde av vårt felles plommeprosjekt👍

Rita sa...

Tusen takk, kjæresten. Jeg digger vårt felles plommeprosjekt - og andre prosjekt! :D