Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde, og - om mulig - si et par fornuftige ord. *Goethe*



onsdag 14. mars 2012

Oransje vår.............

Jeg er i en oransje, varm, pulserende, levende periode, kjenner jeg. Det er ikke så mye som skal til av denne fargen for å bli stimulert. Deilig, er den. Deilig! :)

I 2004 opplevde jeg en av de sterkeste periodene i mitt liv, - på godt og vondt. Det ga meg impuls til å sette i gang å male. Ett av maleriene var "Kvinnen". Denne frodige, sensuelle, stolte, feminine skikkelsen presset seg på i meg, og jeg klarte å få uttrykt henne på lerret. Jeg liker å ha henne rundt meg. Det stimulerer meg.

Jeg har ingen erfaring med tegning og maling fra før, men i denne kreative perioden som varte ett års tid, malte jeg 5-6 bilder. Er lei meg for at jeg la penselen fra meg igjen, men jeg har alt utstyret stående. Det er jo bare å sette i gang. Kanskje det er NÅ som er tiden for det. Her er hun, ihvertfall, - Kvinnen:



Andre små drypp av oransje har jeg funnet i bruktbutikker. Små, glade "drops" som lyser opp i stuen. :)



Og hva betyr så dette oransje? Jeg er jo opptatt av Østens filosofi og helhetlige tankegang, og når det gjelder forskjellige farger, liker jeg å tenke på hva fargene betyr og gjør i oss og med oss. Som kjent har vi mennesker en aura som består av forskjellige farger. Disse fargene har sine sentre i forskjellige energihjul i denne energikroppen vår, som auraen jo er. Disse hjulene kalles chakraer.


Hentet fra internett.


Jeg fant en også en nettside som beskriver dette godt, og jeg legger link til siden her:

http://www.healingviten.com/ss_chakra.html

Vårt nest nederste chakra kalles harachakra (magechakra) og er plassert rett nedenfor navlen. Den tilhørende fargen er oransje. Jeg vil bruke Aleksanders definisjon av chakraene, som jeg synes stemmer godt med det jeg har lært:

MageChakra - oransje

Emosjonell identitet, følelser, seksualitet, vann.

Balansert:
Du er vennlig og omtenksom ovenfor andre, har humor og er kreativ. Du har et godt forhold til sex og tør å uttrykke deg. 

Balansering:
Prøv å komme ut av skallet, nyt livet, le, dans, uttrykk deg selv og din kreativitet. 


Chakraene kan være i ubalanse, enten ved å være overaktivt eller underaktivt, men dette kan balanseres som nevnt over. Og når man har sterkt behov for å omgi seg med en farge, kan dette være med på å balansere det. 




-- Så, da  er det bare å ønske våren velkommen i et oransje lys! Ringblomster og blomkarse skal dyrkes, solopp- og nedganger skal nytes, osv, osv. :)


                              
❤Jeg ønsker dere en god vår med mye dans, lek og kreativitet! ❤



4 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm... går vi i samme takt, tro?
Jeg er også i en oransje periode!
Appelisinklem ;)

Rita sa...

Det skal du ikke se bort i fra, Kattekvinnen. :) Det er bare å nyte det!

Soloppgangsklemmer tilbake.. ❤

vikajenten sa...

Kjære skjønne Rita <3 spennende og inspirerende å titte innom deg! men nå er det sommer..og jeg venter og venter på fortsettelsen:))
klemmeklem <3

Rita sa...

❤ Tusen takk, godeste Marianne. Men - jeg må bare innse og erkjenne laangt inn i sjelen at noen hyppige blogginnlegg blir det ikke fra min side, gode intensjoner til tross.. ;) Sommer - snart høstklem til deg.......