Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde, og - om mulig - si et par fornuftige ord. *Goethe*



onsdag 19. januar 2011

Hva hjertet brenner for, renner fingrene over med.. :)

Og hva brenner så denne tøtta for? Jo, blant annet det at vi mennesker må bli oppmerksomme på hvilke fantastiske ressurser vi er født med, og ikke bli hjelpeløse vesener underlagt "systemer", "etater" og "helsevesen". "Vesener" generelt, egentlig. Vi har følelser og tanker som gir oss mer eller mindre klare indikasjoner på hva som er rett og galt for oss. Vi har en kropp vi kan uttrykke dette gjennom. Vi har en munn vi kan si ja og nei med. Vi har føtter som vi kan stampe i bakken med når nok er nok. Vi har varme hjerter, armer og hender som kan uttrykke hengivenhet og kjærlighet. Vi har faktisk muligheter til å gjøre veldig mye selv i kraft av å være det vi ER.

Jeg er opptatt av å ikke se på meg selv som et offer, viljeløs under livets skiftninger. Jeg vet at jeg har styrke og makt til å gjøre det beste jeg kan for meg selv i kraft av den kunnskapen jeg innehar om våre iboende ressurser. Dette ønsker jeg å dele med andre.

Jeg vil snakke varmt om alt som kan styrke oss som mennesker og gi oss kraften og makten i eget liv tilbake. Jeg leste nylig at Ayurvedisk medisin skal bli forbudt fra første april i år. Det forundrer meg virkelig. Fordi Ayurveda og alt det det innebærer er utelukkende positivt for oss. Det er en lang, lang tradisjon i hvordan vi ved hjelp av urter og naturlige ting kan ta vare på oss selv på alle plan. Og dette skal forbys?

På den annen side ser jeg at det også kommer gladnyheter i media. For eksempel dette danske fjernsynsprogrammet "Vores skjulte kræfter - Sjæl og videnskab." Dette er gledelig, fordi kunnskap som tidligere var skjult for vanlige mennesker nå blir tilgjengelig og åpent. Det gir oss økt bevissthet om at veldig mye er mulig slik at vi selv kan ta ansvar for eget liv, helse og personlige utvikling.

Når det gjelder dette programmet, så har jeg nevnt det før - her og der, men jeg forsto det slik at dansk kan være vanskelig å forstå for noen. Derfor har jeg "oversatt" det, - skrevet det ned, så alle som vil kan få glede av informasjonen. Jeg har dog ikke skrevet ned den delen som tok opp hallusinogener i behandling av posttraumatisk stress. Link til programmet og notatet ligger i sin helhet under "Sider" til høyre i bloggen. Måtte det bekomme noen vel. :)

Ingen kommentarer: